Son dönemde Türkiye'deki dev gıda markalarına yönelik artan yabancı ilgisinden sektöre henüz 2011 yılında giren Moova da nasibini almak üzere. Eski TÜSİAD başkanlarından Muharrem Kayhan ve kardeşi Hilmi Kayhan'ın başında olduğu Moova yeni ortak arayışına girdi.
Türk gıda sektöründen son aylarda arka arkaya yabancı ortaklık haberleri geliyor. Önce Türkiye'nin en eski markalarından lider sirke ve sos üreticisi Kemal Kükrer yüzde 50 hissesini 60 milyon TL'ye Japon Ajinimoto'ya satarken, hemen arkasından OYAK'ın salça devi TUKAŞ'ı satacağı haberi geldi. TUKAŞ'tan sonra Kasım ayının sonunda Türkiye'nin 500 büyük sanayi kuruluşu arasında 120'inci sırada yer alan Namet Gıda'dan bir ortaklık haberi geldi. Türkiye'de adını Damat markasının sahibi Orka Group'a stratejik ortak olarak duyuran Amerikalı Investcorp Namet'e ortak oldu.
Geçtiğimiz günlerde de Türkiye'nin en büyük süt ürünleri firmalarından Yörsan'ın yüzde 80 hissesinin Dubaili Abraaj Capital'e satışı için Rekabet Kurulu'na başvuru yapıldı.
ORTAK ARIYOR
Türk firmalarına yönelik artan ilgi şimdilerde Moova'yı yeni bir ortaklığa taşımak üzere. Türkiye'nin tekstil devlerinden Söktaş'ın iştiraki olan ve Moova markası ile peynir ve süt sektöründe faaliyet gösteren Efeler Çiftliği Tarım ve Hayvancılık A.Ş, geçtiğimiz günlerde yeni ortaklar alınması, muhtelif stratejik alternatiflerin değerlendirilmesi, finansal danışmanlık ve benzeri diğer hizmetlerin yürütülmesi için İş Yatırım'la sözleşme imzaladı.
Söktaş Grubu Yönetim Kurulu Başkan Vekili Muharrem Kayhan, gizlilik anlaşmaları gereği ortaklık süreci konusunda bilgi veremeyeceğini, ancak işlem gerçekleştikten sonra açıklama yapabilecekleri söyledi. Kayhan, yabancı yatırımcıların Türk gıda sektörüne artan ilgisi konusunda ise pazarın oldukça iyi olmasını gösterdi. Kayhan, "Türkiye ülke içinde tüketicisiyle çok iyi pazar. Ayrıca kendi tarım potansyeli var. Bu hususlar yabancı ilgisinde çok etkili" dedi.
YABANCILAR NEDEN İLGİ GÖSTERİYOR
Gıda sektörüne yönelik son dönemdeki yabancı ilgisini değerlendiren Türkiye Süt Et Gıda Sanayicileri ve Üreticileri Birliği (SETBİR) Başkanı Murat Yörük, bu ilgiye iki türlü bakılması gerektiğini kaydetti. Yörük, "neden yabancı fonların ilgisi arttı ve neden yerli firmalar böyle bir niyet içerisine girdiler. Fonlar açısından bakarsak bir süredir Türkiye'de ortak aradıkları bilinen bir gerçek. Çünkü hem pazardan pay almak istiyorlar hem de Türkiye üzerinden Ortadoğu'ya geçişi sağlayabilirler ve çok daha kolay geçerler. Bunu farkeden Arap menşeili fon şirketleri fellik fellik Türk firması arıyor" dedi.
İkinci olarak neden Türk şirketlerinin satma yönünde bir eğilim gösterdiğine bakılması gerektiğinin altını çizen Yörük, şunları anlattı:
"Türkiye'de herkes artan maliyetlerden, paranın tahsil edilememesinden, zincir mağazaların kestiği bedellerden ve hukuki yetersizliklerden şikayetçi. Ayrıca Türkiye'de büyümek isterseniz büyük oynamanız lazım. Fabrikalar eskisi gibi tek bina olarak ve kademeli olarak kurulmuyor. Maliyetlerinizi düşürebilmek için ana fabrikanın yanında enerji başta olmak üzere diğer üniteleri de üstelik yüksek teknoloji ile kurmak zorundasınız. Çünkü düşük maliyetle üretemediğiniz zaman pazarda yer bulma şansınız çok zor. Bu durum da sizin başlangıç maliyetlerinizi büyük oranda artırıyor. Firmalar da ya kredi alıp yatırım yapıyor ya da kendilerini büyütebilecek yeni ortak arayışlarına giriyor."
120-130 JAPON FİRMASI DOLANIYOR
Gıda sektörüne olan yabancı ilgisinin aslında olumlu bir durum olduğunun altını çizen Yörük, "Gıda sektörü bir otomotiv sektörü gibi hammaddesini ya da ara maddelerini dışarıdan aldığınız bir sektör değil. Her şey burada üretiliyor, tamamen Türkiye'ye ait ürünler kullanılıyor. Bence yerel markaların global olabilmesi için her türlü enstrüman kullanılalı ve yabancı ortaklık da gerekiyorsa yapılmalı" dedi.
Yörük son dönemde özellikle Japon firmalarının büyük ilgi gösterdiğine dikkat çekerek 120-130 tane Japon firmasının gıda sektörü etrafında dolandığını her an yeni ortaklık haberlerinin gelebileceğini ifade etti.
ÇİFTLİK 2005'DE KURULDU, MARKA 2011'DE PAZARA GİRDİ
Kayhan Ailesi'ne ait Söktaş'ın iştiraki olan Efeler Çiftliği 2005 yılında Aydın'ın Germencik ilçesi Turanlar Köyü’nde kuruldu. 2007 ve 2008 yıllarında çiftliğe katılan 3 bin 56 baş düve ile markanın temelleri atıldı. 2008 yılı Nisan ayı içinde çiğ süt satışı başlarken, Moova markası 2011 Temmuz ayından itibaren pazara girdi. Süt ve süt ürünlerinin üretiminin yapıldığı çiftlikte 3 bini sağmal olmak üzere toplam 5 bin 500 büyükbaş hayvan bulunuyor.
Efeler Çiftliği, Moova markası ile süt ve peynir çeşitlerinin üretimini ve satışını yapıyor.
hurriyet.com.tr
Gıdaya yabancılar dadandı!
TÜSİAD eski başkanlarından Muharrem Kayhan'ın çiçeği burnunda markası Moova yeni ortak arayışına girdi.
YORUM EKLE
1
Yerel ürünler markalaştırılmalı
2
Baklava resmen Avrupalı oldu
3
Fındık tehlikesi sonunda farkedildi
4
Minik eller ‘güvenilir gıda’yı tarif etti
5
Soğuk havada sıcak salep içinizi ısıtır
6
Zeytinyağında "yok yılı" zammı!
7
Bu peynir Almanya'da yok satıyor
8
Tandırda kaz damak çatlatıyor
9
Çin'den ABD'ye mısır resti!
10
Meme kanserine karşı domates suyu
SON DAKİKA HABERLERİ
ANKETTüm Anketler
NAMAZ VAKİTLERİ
İMSAK
06:22
GÜNEŞ
07:52
ÖĞLE
12:55
İKİNDİ
15:25
AKŞAM
17:48
YATSI
19:12