Gemlik Ticaret Borsası’nın öncülüğünde uzun süredir sürdürülen Gemlik zeytini coğrafi işareti ile ilgili bilgilendirme toplantısı Orhangazi'de yapıldı. Orhangazi Ziraat Odası’nda görevli Ziraat Mühendisi Sevdiye Sevil’in yanı sıra Doç. Dr. Sertaç Dokuzlu’nun sunum yaptığı toplantıda zeytin coğrafi işareti ve hologramlı etiket üreticilere tanıtıldı.
Ziraat Mühendisi Sevdiye Sevil, "Gemlik zeytini bölgeye has karakteristik özellikler gösterir. Kendine has yapısı ve lezzeti vardır. Yörenin coğrafi yapısı, hava şartları, ısı ve nem oranları, yetiştirme teknikleri, yıl boyu yapılan düzenli bakımı, üretim şekli ve daha birçok faktörün bir araya gelmesi ile bu kıymetli ürün yetişiyor. Gemlik, Orhangazi, İznik ve Mudanyalı çiftçiler, Manisa- Akhisar ilçesinin haksiz rekabeti ile yıllardır mücadele ediyor. Akhisar'da daha düşük maliyetle üretilen, ancak benzer fiyattan satılan zeytinler bölge çiftçimizi mağdur ediyor. 2006 yılı teşvikleri ile başka bir tehdit de Hatay, Mersin, Osmaniye, Urfa, Gaziantep vb. illerde yapılan genç Gemlik fidanının tam verime yatmasıyla ‘Gemlik zeytini ‘ adı altında satılan ürün miktarının artmasıdır. Bölgemizin önemli mahalli ürünü olan zeytin bundan zarar görmektedir. Manisa ve diğer yerlerde zeytin ağacı sayısı son yıllarda artış göstermiştir. Her ne kadar zeytin fidanlarının çoğu Gemlik zeytini fidanı olmasına rağmen, elde edilen ürün Gemlik zeytini olmamaktadır. Yani haksız rekabetten elde edilen yüksek kar marjı Akhisar'da zeytinliklerin artmasını teşvik ederken, Gemlik zeytininin doğal yetişme ortamı olan bölgemizde üreticiler bundan zarar görmektedir. Yöremiz ürününü koruyamazsak başka bölgeler sahiplenir" diye konuştu.
Ardından söz alan Doç. Dr. Sertaç Görenç Dokuzlu, coğrafi işaret konusunda alınan yolu anlattı. Dokuzlu, ‘’Menşe, sıkı koruması olan zor bir işarettir. Bu bize avantaj sağlayacak. Bölgeye verilen işaret bölge dışında kullanılmayacak. Gemlik fidanını her yere dikersiniz, Gemlik tipi zeytin üretebilirsiniz. Gemlik tipi zeytin arasındaki farkı da bizim coğrafi işaretimiz belirleyecek. Gemlik İsmini normalden büyük kullanan ve coğrafi işareti olmayan firmalar hakkında inceleme başlatabileceğiz. Çünkü kanunen tüketiciyi yanıltacak büyüklükte ibare kullanılamaz. Bu konuda asıl önemli olan kontrol sisteminin oluşmasıdır. Ardından marketlerin bilgilendirilmesi aşamasına geçilecek. Özel yaptırdığımız ve üzerinde uzun çalıştığımız hologram ve etiket garantisi ile ürünümüzü koruma altına alacağız. Önemli ayaklardan biri de tüketici ayağı. Tüketicilere özel tanıtım yapılacak. Broşürler, mobil tanıtım ve dergi ilanları ile ilk adım atılacak. Logolar verilirken de, logo teslim sözleşmesi kullanılacak. Kaliteyi Gemlik’te de koruyacağız. Kaliteli olmayan ürüne menşe verilmeyecek, logo da koyulmayacak. Müstahsil sistemimizle alınacak ürün ve logo uyumlu olacak, fazladan ürün alınma şansı da olmayacak’’ şeklinde konuştu.
iha.com.tr
Güncelleme Tarihi: 25 Şubat 2014, 16:04
iha.com.tr