İstanbul merkez ve Kastamonu Taşköprü sarımsak işleme tesislerinin kullanım alanlarını genişletip buralarda kapasite artışına gitmek istediklerini dile getiren Reis Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Reis, kapasite artışı konusundaki çalışmalarının devam ettiğini açıkladı. 2011’in ilk çeyreğini az bir tonaj kaybıyla geride bıraktıklarını, ancak ilk altı ayın sonunda bu açığı kapattıklarını aktaran Reis, ticari faaliyetlerindeki tüm istatistiksel değerleri yıl sonuna kadar önce korumayı, daha sonra az da olsa büyütmeyi hedeflediklerinin altını çizdi. Toplam satış içinde gerçekleşen ihracat oranlarının çok az olmakla birlikte, ihracatını yaptıkları ürün çeşitlerinin Türkiye açısından çok daha fazla önem taşıdığını vurgulayan Reis, “Yerli üretim Osmancık ve Baldo pirinçleri başta olmak üzere tüm bulgur ve bakliyat çeşitlerini Amerika, İngiltere, Avusturya, Kanada, Azerbaycan, Kıbrıs Türk cumhuriyetlerine ihraç etmekteyiz. 1981 yılından beri Amerika’dan pirinç ithalatı yapan Türkiye’nin kendi üretimini, yerli pirincini aynı ülkeye ihraç etmek bizi gururlandırıyor” şeklinde konuştu.
Reis Gıda’nın araştırma kuruluşları tarafından yapılan anketlerde markalı ürün olarak her zaman ilk sıralarda yer aldığına dikkat çeken Mehmet Reis, firma olarak sadece Türkiye’de değil, yurtdışında da lider marka olma yolunda hızla ilerlediklerini vurguladı. Türkiye pirinç ve bakliyatındaki sorunları ve bu ürünlerin ihracatını geliştirmekle ilgili nelerin yapılması gerektiğini konuşmaya ve gündemde tutmaya devam edeceklerini belirten Reis, “Önce iç tüketimin karşılanması ve ihracatın artırılmasıyla ilgili çözüm üretmede yeterince olumlu, sağlıklı ve yarına dönük sistemli çalışmalarda başarılı olduğumuzu söylemek pek mümkün değil. Güncel yanıt aramaktan, bir süre uygulayıp ‘yanlışsa sonra düzeltiriz’ anlayışından vazgeçilmeli. Sorunları detaylarıyla birlikte ortaya koyup, çözümü konunun bütün taraflarının katılımıyla tartışarak doğru sonuçlara ulaşacak bir model yaratmalıyız. Bu model etkin ve kalıcı olmalıdır” dedi.
Yeşil mercimek üretimi yılık tüketimin ancak iki ayını karşılıyor
Bu yıl aşırı yağışlardan dolayı beklenen mercimek rekoltesinde yüzde 25’lere varan zarar olduğunu aktaran Mehmet Reis, kırmızı mercimekte beklenen rekoltenin 500 bin ton civarında iken, ancak 400 bin tona yakın mercimeğin hasat edileceğinin tahmin edildiğini kaydetti. Kırmızı mercimekte dahili tüketimin en fazla 250 bin ton olduğunu belirten Reis, “Yeşil mercimek üretimi ise tüketimin ancak yılın iki ayını karşılayabiliyor. 10 aylık tüketim ABD ve Kanada’dan ithalatla karşılanıyor. Buğdayın ise bu sene 20 milyon ton civarında hasat edilmesi bekleniyor. 2010 yılından devreden stokla birlikte dahili tüketim karşılanabilecek” diye konuştu.
2010 yılında nohutta oluşan mantar hastalığından dolayı bir önceki yıla göre yüzde 80’lere varan zararlar oluştuğunu hatırlatan Reis, 2011 yılında aşırı yağışlar ve diğer nedenlerden dolayı kayıplar yaşandığının altını çizdi. Mahsulün tarladan söküldüğü bugünlerde üretim bölgelerinden olumsuz bilgiler geldiğini kaydeden Reis, ürünler hakkında şu bilgileri verdi: “Fiyatlarda sadece Türkiye’de değil dünyada da geçen yıldan itibaren artış oldu. Ülkemizde yetişen fasulye çeşitlerinde 2011 mahsulü ile ilgili üretim bölgelerinden gelen bilgiler ışığı altında bir önceki yıla göre yüzde 10’luk verim kaybı olacağı tahmin ediliyor. Kuru fasulyede üretimi ancak tüketim karşılayabilir. Barbunya fasulyede dahili tüketimi karşılamak için ithalat zorunlu. Pirinçte ise 2000 yılında Osmancık çeltiği ile her geçen yıl ithalatımız azalmakla birlikte üretimimiz tüketimimizi karşılamıyor. 2011 yılı çeltik ekimi sağlıklı bir şekilde gerçekleştirildi. Hasat edilmeden net bir üretim rakamı vermek zor. Ancak mücbir sebeplerle karşılaşılmaz ise ekime göre 500 bin tonun üzerinde pirinç elde edilebilir. Türkiye’de pirinç tüketimi 600-650 bin ton aralığında yıllara göre değişiyor. Trakya’da yapımı devam eden barajlar bittiğinde 1981 yılından itibaren ithalatı kronikleşen pirinç de ülkemizde kendi kendine yeterliliğe ulaşacak.”
“Dünyada ürün bolluğu ve ucuz ithalat dönemi sona eriyor”
1975 yılından bu yana gıda sektörünün içinde faaliyet gösteren bir iş adamı olarak Türkiye’nin tarım ve hayvancılıkla ilgili yapısal sorunları ve çözüm önerilerini ilgili kurum ve kuruluşlarla paylaştıklarına işaret eden Mehmet Reis, Türkiye nüfusunun her yıl yaklaşık 900 bin civarında arttığını, üretim planlarının bu duruma göre yapılmasında yarar olduğunu söyledi. Dünyanın en büyük endişe kaynaklarından biri haline gelen üretim eksikliği ve gıda fiyatlarındaki artışın ancak üretimin artmasıyla giderilebileceğinin altını çizen Reis, “İklim değişikliği, nüfus artışı, tüketimin artması, doğal alanların hızla yok edilmesi, bitki ve hayvan sağlığı, geleceğe yönelik en büyük riskler arasında yer alıyor. Türkiye sahip olduğu doğal alanların kıymetini bilmeli. Dünyada ürün bolluğu ve ucuz ithalat dönemi sona eriyor. Her ülke tüketimini kendi topraklarında karşılayacak üretimi yapmak zorunda. Gıdada yaşanacak bir kriz sosyal problemleri, güvenlik krizini ve küresel barışı bozan gelişmeleri tetikleyecek boyuta ulaşabilir” yorumunda bulundu.
Firma olarak geçmiş yıllarda olduğu gibi sektörleriyle ilgili tüketimi artırmak adına tanıtım çalışmalarına devam edeceklerini söyleyen Reis, bu konuda diğer firmaların da aktif olmasını istediklerini ifade ederken, pirinç ve bakliyattaki kişi başı tüketimin her sene azaldığına vurgu yaptı.
“Karışık ürünlerle tüketici kandırılıyor”
Sektörde karşılaştıkları sorunların başında haksız rekabetin geldiğini söyleyen Mehmet Reis, standarda uygun olmayan ürünlerin açıkta satıldığını vurguladı. Bazı üretici firmaların market satın almalarının vereceği fiyata göre üretim yaptığını dile getiren Reis, karışık ürünlerle tüketicinin kandırıldığını, burada ithal ve yerli ürünler ile farklı çeşitte olan pirinçlerin karıştırıldığını savundu. Sektörün diğer önemli sorunun ise perakende mağazalarının tedarikçilerden bitmeyen isteklerinin olduğunu aktaran Reis, şunları aktardı: “Perakende mağazaları private label ve açıkta sattıkları ürünlere karşı markalı ürünleri fiyat kalkanı olarak kullanmaları tedarikçilere zarara sokuyor. Markalı ürünlere yüklenen bütçelerle rafta ürün satmak, dürüst satıcı ve üretici olmak her geçen gün zorlaşıyor. Mağazaların bir ürünün satışından kâr etmek yerine tedarikçiden alacağı sabit paralara yönelmesi nedeniyle bazı firmalar maddi ve manevi sıkıntıya girdi. Tabii ki ürün satılan noktaya destek verilmeli, ancak verilen paraların yıl sonu yapılan ciroda karşılık bulması gerekir.”
“Ramazan öncesi spekülasyonlara karşı mücadele veriyoruz”
Ramazan ayına yakın bir süre olmasına rağmen piyasada talep açısından önemli bir hareketliliğin yaşandığına dikkat çeken Mehmet Reis, “Yeni mahsul kırmızı mercimek çıktı. Geçen sene ile aynı rekolte beklenmesine rağmen 1.40 TL’den 15 gün içinde 1.80 TL’ye çıktı. Nohut ve fasulye fiyatlarında yüzde 10-20 oranında artış oldu. Buğday fiyatlarında ise artış bekleniyor. Pirinç fiyatlarında artış beklenmiyor” dedi.
Reis Gıda olarak müşteri ve tüketicilerinin fiyat artışlarından etkilenmemesi için gerekli hazırlıkları yaptıklarını söyleyen Reis, her Ramazan ayının öncesi spekülasyonlara karşı mücadele vermenin firmaları açısından bir gelenek haline geldiğini kaydetti.
“Yeterli ürün üretilirse ihracatta artış sağlanabilir”
Reis olarak başta ABD olmak üzere KKTC ve Kanada, Azerbaycan ve İngiltere’ye ihracat yaptıklarını aktaran Mehmet Reis, ancak ihraç edilen ürün miktarının istenilen düzeyde olmadığını söyledi. Bunun en önemli nedenini Türkiye’de yeterli ürün üretememek ve rekabet edememek olarak açıklayan Reis, “Türkiye tarım ürünlerinde yeterli miktarda ve istenilen standartta ürün üretebilirse dış pazarda hem ülke sayısında hem de satışta artış sağlanır” yorumunu yaptı.
Reis Gıda kapasite artışına gidiyor
İstanbul merkez ve Kastamonu Taşköprü sarımsak işleme tesislerinin kullanım alanlarını genişleterek kapasite artışına gittiklerini açıklayan Mehmet Reis, bu konularla ilgili altyapı çalışmalarının devam ettiğini söyledi.
YORUM EKLE
1
Çikilopseverler oynarken kazandı
2
Ramazanı ‘tropik meyveli güllaç’la...
3
Migros-Shell işbirliğine gururlandıran ödül
4
SuperFresh’ten Ramazan’a özel Kayseri...
5
TAB Gıda Kurumsal İletişime yeni isim
6
Milli tohum devrimi!
7
Torium'a LEED Altın Sertifası verildi
8
UNO Ekmek Ramazan’a renk katıyor
9
En tatlı iftarlar Çokokrem ile başlar
10
Ramazan’da fiyat artışı olmamalı
SON DAKİKA HABERLERİ
ANKETTüm Anketler
NAMAZ VAKİTLERİ
İMSAK
06:46
GÜNEŞ
08:19
ÖĞLE
13:07
İKİNDİ
15:25
AKŞAM
17:46
YATSI
19:13