TÜİK, geçen yıla ilişkin satınalma gücü paritesi (hanehalkı nihai tüketim harcamaları) verilerini açıkladı. Türkiye'nin tüketim mal ve hizmetleri fiyat düzeyi endeksi geçen yıl 64 oldu.
Buna göre, Türkiye'nin 2013 yılı sonuçlarına göre tüketim mal ve hizmetlerine ilişkin fiyat düzeyi endeksi 64 olarak gerçekleşti. Bu değer, 28 Avrupa Birliği (AB) ülkesi genelinde 100 euro karşılığı satın alınan aynı mal ve hizmet sepetinin, Türkiye'de 64 euro karşılığı Türk Lirası ile satın alınabileceğini gösterdi.
Karşılaştırmalarda, 28 AB üyesi ülke, 3 Avrupa Serbest Ticaret Birliği (EFTA) ülkesi (İsviçre, İzlanda ve Norveç), 4 aday ülke (Türkiye, Makedonya, Karadağ ve Sırbistan) ve 2 potansiyel aday ülke (Arnavutluk ve Bosna-Hersek) kapsandı.
Tüketim mal ve hizmetlerinde en pahalı ülke İsviçre oldu. Ülkeler itibariyle karşılaştırıldığında 37 ülke arasında tüketim mal ve hizmetlerine ilişkin fiyat düzeyi endeksi en yüksek ülke 156 ile İsviçre, en düşük ülke ise 47 ile Makedonya oldu.
Türkiye'nin tüketici mal ve hizmetleri grubuna ilişkin fiyat düzeyi endeksi alt gruplar itibarıyla incelendiğinde, kişisel ulaşım araçları endeksi 108 oldu. Bu gruba ait fiyat düzeyi AB ülkelerinin ortalamasının yüzde 8 üzerinde gerçekleşti.
Diğer alt gruplar bazında ise; alkollü içecekler ve tütün endeksi 100, tüketici elektroniği endeksi 96, ev aletleri endeksi 94 oldu ve bu gruplarda Türkiye'nin fiyat düzeyinin nispeten yüksek olduğu görüldü. Buna karşılık, ulaştırma hizmetleri endeksi 55, mobilya, mefruşat, halı ve diğer yer döşemeleri endeksi 64, ayakkabı endeksi 67, giyim endeksi 68 oldu ve bu gruplarda fiyat düzeyinin düşük olduğu gözlendi.
Fiyat Düzeyi Endeksi, ülkelerin ulusal para birimlerinin karşılaştırmalı olarak döviz kuruna göre alım gücünün göstergesini oluşturuyor. Bir ülkenin fiyat düzeyi endeksi, 100'den büyük ise bu ülke karşılaştırıldığı ülke grubu ortalamasına göre "pahalı", 100'den küçük ise bu ülke karşılaştırıldığı ülke grubu ortalamasına göre "ucuz" olarak ifade edilmektedir.
Güncelleme Tarihi: 20 Haziran 2014, 13:57