Tavuk 1 milyar dolar kazandırdı

Bu sektör adeta kanatlandı. Son 12 ayda 633 milyon dolarlık beyaz et, 402 milyon dolarlık yumurta ihracatı gerçekleşti.

Tavuk 1 milyar dolar kazandırdı

Kanatlı sektöründe ihracat 1 milyar doları geçti. Sektör, son 12 ayda 633 milyon 823 bin dolarlık beyaz et, 401 milyon 918 bin dolarlık yumurta ihraç etti.

Yıllık 4-5 milyar dolar ciroya ulaşan sektör, ihracat atakları ile büyümesini sürdürüyor. Ortadoğu ülkelerinin yanı sıra, Afrika ve Türk Cumhuriyetlerini de ihracat listesine ekleyen sektör, hedef pazarlarda payını her geçen gün artırıyor.

Geçen yıl 893 milyon 815 bin dolar ihracatla 1 milyar sınırına yaklaşan kanatlı sektörü, bu yıl 1 milyar 35 milyon 742 bin dolara ulaştı. Sektörün 1 Ocak-24 Aralık tarihleri arasındaki ihracatı ise bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 16 artışla, 1 milyar 11 milyon 226 bin dolar oldu.

Geçen yıl 530 milyon 664 bin dolar olan beyaz et ihracatı, son 12 ayda 633 milyon 823 bin dolar olurken, aynı dönemde 345 milyon 576 bin dolar olan yumurta ihracatı 401 milyon 918 bin dolara yükseldi.

İhracatta ilk sıra Irak'ın
Türkiye'nin hem beyaz et hem de yumurta ihracatında ilk sırayı Irak alıyor. Son 12 ayda Irak'a yapılan beyaz et ihracatı bir önceki yıla göre yüzde 70 oranında artarak 444 milyon 388 bin dolara ulaştı. Bu ülkeye yumurta ihracatı ise aynı dönemde yüzde 89 artarak, 358 milyon 402 bin dolar oldu.

Beyaz et ihracatında Irak'ı, Hong Kong, Libya ve Suriye izliyor. Beyaz ette ihracat yapılan ülke sayısı 55 olurken, geçen yıl ihracat yapılan İspanya, Mısır ve Çin gibi ülkeler bu yıl Türkiye'den alım yapmadı. Yumurta ihracatında ise Irak'ın ardından iç savaşın yaşandığı Suriye 11 milyon 116 bin dolarlık alımla ikinci sırada yer alırken, İsrail 9 milyon 546 bin dolarla üçüncü ülke oldu.

Türkiye Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçı Birlikleri Sektör Kurulu Başkanı Sinan Kızıltan, kanatlı sektöründe 2002 yılında 12 milyon doları beyaz et, 2 milyon doları da yumurta olmak üzere 14 milyon dolar civarındaki ihracatının 1 milyar doları aşmasının sevindirici olduğunu söyledi.

İhracat artışında hedef pazar seçtikleri ülkelerde yapılan tanıtım çalışmalarının etkisinin büyük olduğunu dile getiren Kızıltan, Su Ürünleri Tanıtım Grubu olarak her yıl 15 ile 20 arasında fuara katıldıklarını ifade etti.

Çıtayı 4 milyar dolara koydular
Kızıltan, sektörün yaklaşık 55 ülkeye ihracat yaptığını, Türk piliç eti ve yumurtasının kalite ve lezzetinin bu ülkelerde oldukça beğenildiğini kaydetti.

İhracat yapılan ülkelerde marka bilinilirliğini artırmayı hedeflediklerini anlatan Sinan Kızıltan, kanatlı sektörü olarak 2023 yılındaki 500 milyar dolar ihracat hedefine 3-4 milyar dolarlık katkı sağlamayı amaçladıklarını söyledi.

Hedef doğrultusunda Afrika kıtasında birçok ülkeye ihracatın yeni başladığını bildiren Sinan Kızıltan, "İhracat artışında girdiğimiz pazarlarda ürünlerin büyük beğeniyle talep görmesinden kaynaklanıyor. Ortadoğu ve Afrika kıtasında bir çok ülkede fiyat farkı olsa da Türk beyaz Eti ve yumurtası tercih ediliyor. İhracatımızda en büyük payı Irak alıyor. İhracatın yarısından fazlası Irak'a yapılıyor. İç savaya rağmen Suriye alımda yumurtada ikinci sırada bulunuyor. Sınır bölgelerinden ciddi bir alım var" dedi.

Kızıltan, Mısır'ın bu yıl alımını durdurması bu ülkedeki iç karışıklıktan kaynaklandığını tahmin ettiklerini sözlerine ekledi.

Güncelleme Tarihi: 26 Aralık 2013, 12:34

Selami Türkoğlu

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52