ABD kirazını Avrupa pazarından sildik

Artan maliyetler karşısında Avrupa pazarından çekilen Amerikalılardan boşalan tezgahları Türk kirazları doldurdu.

ABD kirazını Avrupa pazarından sildik
Amerika ile yaşanan kiraz rekabetinde kazanan taraf Türk üreticiler oldu. Maliyetler artınca Avrupa pazarından çekilen Amerikalılardan boşalan tezgahları Isparta, İzmir, Konya ve Bursa’da yetişen kirazlar doldurdu. Yerli üreticinin yeni rotası Uzakdoğu.

Dünyanın en büyük kiraz üreticisi Türkiye ile en büyük ihracatçı ABD arasında uluslararası piyasalarda kıyasıya bir rekabet yaşanıyordu. Ta ki Amerika’nın Avrupa’daki rekabet üstünlüğünü, maliyetlerinin artmasından dolayı Türkiye’ye kaptıran kadar. Avrupa’da saf dışı kalan ABD’li ihracatçılar da rotayı Uzakdoğu’ya çevirdi. Türkiye, Avrupa’ya kirazı soğuk zincirde karayoluyla ihraç ederken, ABD deniz veya havayolu ile nakledebiliyor. Bu da kalite sorunu yaşamayan Türk kirazına ABD karşısında rekabet avantajı sağlıyor. Avrupa’da liderliği ele geçiren Türk ihracatçılar da, ABD’nin ardından Uzakdoğu pazarına girdi. Geçtiğimiz yıl deneme ürünlerinin gönderildiği Hong Kong, Malezya ve Singapur’a bu sezon ciddi miktarlarda ihracat gerçekleştirildi. Önümüzdeki yıllarda bölgeye olan kiraz ihracatının ciddi ivme kazanacağı belirtiliyor. Dünyanın önde gelen kiraz ihracatçılarından Alara Fidan CEO’su Yavuz Taner, “En büyük rakibimiz olan Amerika’yı Avrupa’da saf dışı bıraktık. Mesafeden dolayı maliyeti artan Amerika artık Avrupa’ya yeterli miktarda kiraz ihraç edemiyor. Dolayısıyla şu anda Avrupa kiraz piyasasına Türkiye hakim.” diyor. Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB) Başkanı Salih Çalı da, bu sene beklenenin üzerinde kiraz ihracatı gerçekleştirildiğini belirterek, bu artışta teknoloji kullanılarak yapılan boylama ve paketlemenin büyük rol oynadığını vurguladı. Çalı, bu sistem sayesinde birçok Avrupalı süpermarketin bu sezon kirazı Türkiye’den aldığı bilgisini verdi.

Türkiye, rekolte düşüşüne rağmen başarılı bir kiraz ihracat sezonu geçirdi. Geçen yılın haziran temmuz döneminde 53,2 bin ton değerinde 152 milyon dolarlık kiraz ihracatı yapılırken bu yılın aynı döneminde 54,4 bin ton ihracattan 155 milyon dolar gelir elde edildi. Geçen yılın tamamında ise 158 milyon dolarlık ihracat yapılmıştı. Yaklaşık 450 bin ton kiraz üretimi yapan Türkiye, 30’u aşkın ülkeye ihracat gerçekleştiriyor. Kiraz üretiminde ilk sırada yer alan Türkiye, ihracatta ise ABD’nin ardından ikinci sırada yer alıyor. Kiraz ihracat sezonunu değerlendiren Alara Fidan CEO’su Yavuz Taner, bu sene çiçeklenme döneminde havaların rüzgarlı ve soğuk gitmesinden dolayı arıların yeterince tozlaşma yapamadığını, bunun sonucunda da ciddi rekolte kaybı yaşandığını söyledi. Özellikle Isparta ve Afyonkarahisar gibi kirazın bol olduğu bölgelerde rekoltenin yarı yarıya düştüğüne dikkat çeken Taner, “Bütün bu olumsuzluklara rağmen Türkiye’nin 50 bin tonun üzerinde kiraz ihraç etmesi başlı başına büyük bir başarı.” dedi.
zaman.com.tr

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52