Libya, gıda ve tarımda yeni hedef pazar

Libya’da gerçekleştirilecek olan ülkenin tek uluslararası gıda ve tarım fuarı 6. kez sektör profesyonellerini bir araya getirmeye hazırlanıyor.

Libya, gıda ve tarımda yeni hedef pazar
Buğrahan Kırımlı / Gıdavitrini

Yeni yapılanma süreci ile dünya ekonomilerinin hedef pazarı haline gelen Libya’da gerçekleştirilecek olan ülkenin tek uluslararası gıda ve tarım fuarı AGRO LIBYA-FOOD 2013, 06-09 Mayıs 2013 tarihleri arasında 6. kez sektör profesyonellerini bir araya getirmeye hazırlanıyor.

6 yıldır gıda ve tarım fuarları uzmanı olan ARI Fuarcılık ve Libya’nın lider fuarcılık kuruluşu Waha Expo işbirliğiyle düzenlenen fuar, Libya nüfusunun %60’ının yaşadığı Trablus’ta gerçekleşecek.

Türkiye, Fransa, İtalya, G.K.R.K., Çin, Bangladeş, Sri Lanka, Pakistan, Suudi Arabistan, Ürdün, Mısır, ve Arjantin ülke pavilyonlarıyla ülkenin en büyük ve modern fuar merkezi olan Tripoli International Fairground’ta düzenlenecek fuarın 6 pavilyonunun da dolması hedefleniyor.



2012’de Libya’ya Türkiye çıkarması

Komşuları Nijer, Cad, Sudan, Tunus, Cezayir ve Mısır’la birlikte 143,5 milyonluk bir potansiyele sahip Libya’da 07-10 Mayıs 2012 tarihleri arasında düzenlenen fuara, özellikle Türk firmaları yoğun ilgi gösterdi. Toplamda 120 firma standlı katılım yaparken, 80 yabancı firmanın 51’si Türkiye’den gelerek kuruyemişten peynire, tarımsal sulama ekipmanlarından baharata kadar çeşitli sektörlerde ürünlerinin sergilediler. Türkiye Trablus Büyük Elçisi ve Ticaret Müşaviri’nin de standları tek tek dolaşarak firmalarla görüştüğü fuarda, ülkeye yatırım yapmayı hedefleyen firmalara Libya'daki siyasi sistemin değişikliğe uğramasıyla ortaya çıkan yeni ihracat potansiyeli ve iş fırsatları ile yeni hükümetinin yürürlüğe koyduğu yeni ticaret rejimi ve gümrük vergisi oranları hakkında bilgiler verildi.



İstanbul İhracatçı Birlikleri Kanatlı Ürünleri Tanıtım Grubu,  Ege İhracatçı Birlikler Su Ürünleri Tanıtım Grubu, Akdeniz İhracatçı Birlikleri, Akdeniz Su Ürünleri ve Hayvansal  Mamulleri İhracatçıları Birliği, Emek Helva, Anzer Su, Elmas Sulama, Azra Bisküvi, İdeal Bakliyat, Marsa Yağ, Ersey Makine, Lale Gıda, Yörükoğlu Süt, Yayla Bakliyat, Teknik Laboratuvar Hizmetleri, Memiş Gıda, Kadooğlu Yağ, Aker Plastik, Tokgöz Gıda, Öğün Bulgur, Tunçsan Salça, Yvk Bakliyat, Eco Turca, Hakan Gıda, Özpak Gıda, Narin Bys, Efran, Kurtay Gıda, Tofna Gıda, Tunçlar Kuruyemiş, Aytaç Gıda, Sena Kuruyemiş, İreks Gıda, Fimak Fırın, Adalılar Kuruyemiş, Göral Kuruyemiş, Özkaya Gıda, Küsmüş Tarım, Ateşler Gıda, Teksüt Gıda, Koruma Temizlik, U.T.G., Melita Çerez, Manavlar Gıda, Serve Makine, Keskinoğlu Tavukçuluk, Nova Tarım, Agri Science , Erhas, Koza Group ve Era Kuruyemiş’in katıldığı fuara 2010 yılında ABP, Ana Değirmen, Anadolu Motor, Gurbetçiler Plastik, Atlantis Sulama, Esen Plastik, Aytav Tavukçuluk, Dizayn Plastik, Deksan Hidrolik, Totan Makine, Kavuşanlar Tarım, Maytav Tarım, Isko Plastik ve Uysal Romork katılım göstermişti.

2012 yılında katılımcı ve ziyaretçilerin beğenisini toplayan fuar, yeni teknolojileri bir arada sunarken, yeni pazar arayışında olan firmalara ciddi yatırım fırsatları sundu.



ARI Fuarcılık, 2013 yılında da, 3.000m²lik rekor bir katılımla Kuzey Afrika’ya açılmak isteyen Türk firmalarına, pazara giriş kolaylığı sağlayacak olan bu fuar ile iyi bir fırsat yaratmayı hedefliyor.







“Türk yatırımcıları bekliyoruz”

Libya Tarım, Hayvancılık ve Denizcilik Bakanlığı yetkilileri her fırsatta ülkelerinin gıda ve tarım endüstrisini kalkındırmak için Türk şirketlerinin bu fuara katılımının çok önemli olduğunu vurguluyorlar. Libya pazarında hali hazırda Türk şirketleri tarafından üretilen çok çeşitli ürünlerin bulunduğunu da dile getiren bakanlık yetkilileri, daha fazla Türk firmasının Libya pazarına ilgi göstermesini beklediklerini belirtiyorlar. “Bizim bilgiye, tecrübeye ve teknolojiye ihtiyacımız var. Türkiye’nin bu konularda yardımına ihtiyaç duyuyoruz ve bu alanlarda daha fazla işbirliği bekliyoruz” diye konuşan bakanlık yetkilileri, Türk gıda ve tarım şirketlerini Libya’ya yatırım yapmaya davet ediyorlar.



Libya’da artan ticaret ve olanakları

Haziran 2012’de gerçekleşen seçimler sonrasında liberal politikaların benimsenmesiyle ülkenin dışa açılımı hızla sağlanmış ve ticaret olanakları da buna bağlı olarak artış göstermiştir.

Ülkemiz ihracat stratejisi içerisinde hedef ülke olarak da yer alan Libya, verimsiz toprakları nedeniyle gıda ihtiyacının %80’ini ithal etmekte.  İklim koşulları ve toprak yapısı Libya’nın tarımsal üretimini ciddi biçimde sınırlamakta, gıda sektörü ve gıda işleme teknolojileri alanında faaliyet gösteren Türk firmaları için de ciddi yatırım imkanları sunan önemli bir pazar olma özelliğini taşımaktadır.

Yeni kurulan düzende kendi içinde yaşayacağı yetersizlik, Libya’nın destek olacak ülkelere ihtiyacını da arttırmakta. Bu bağlamda ülkenin ekonomik hayatında uzun zamandır aktif rol oynayan ve ülkede ciddi bir alt yapısı bulunan Türkiye’nin, yeni dönemde de etkinliğini arttırarak devam ettireceği öngörülürken, Türk mallarının kalite-fiyat açısından cazip olması, halkın ve iş adamlarının Türk halkına sevgisi ve Türk mallarına olan ilgisi de, Türkiye’nin Libya pazarında her zaman alıcı bulacağını göstermekte.







Libya-Türkiye ticaretinde gıda-tarım ürünleri

2012 yılında bir önceki seneye göre Libya'ya ihracat yüzde 173 artmıştır. Libya’ya önceki yıllara oranla rekor seviyede artış sağlayan ihracat ürünlerimiz arasında; peynir, buğday ve buğday unu, domates salçası, bisküvi, gofret vb., şekerli ve çikolatalı mamuller, makarna, değirmencilik makineleri, pompa ve kompresör bulunmakta.

Bunun yanında 2013’te tam 6 holde düzenlenecek fuarda; gıda ve tarım ürünleri, helal gıda ürünleri, gıda işleme ve teknolojileri, ambalaj ve paketleme makineleri, dondurulmuş gıdalar, konserveler ve hazır yemekler, diyet ve diyabetik yiyecek ve içecekler, kuru ve kurutulmuş gıda maddeleri, fırın ve pastane ürünleri, su, meşrubat ve içecekler, bitkisel ve hayvansal yağlar, şeker ve şekerli ürünler, çikolatalar, süt ve süt ürünleri, et ve et ürünleri, tütün ve tütün mamulleri, kümes ve av hayvanları ürünleri, tarım makineleri, ekipmanları, aksesuarları, tohum, gübre, bitki koruma ve zirai ilaçlar, organik tarım uygulamaları, hayvancılık makine ve ekipmanları, mezbaha makineleri, hayvan sağlığı, veterinerlik hizmetleri ve ekipmanları, balıkçılık, sulama makine ve ekipmanları, market ekipmanları ve depolama sistemleri, vb gibi sektörün çok geniş bir yelpazesini kapsayan ürün grupları da sergilenecektir.



Fuara devletten % 50 teşvik

Ekonomi Bakanlığı tarafından %50 teşvik kapsamına alınan fuara Türkiye'den katılan imalatçı firmalar, ulaşım ve nakliye de dahil katılım bedelinin %50’sinin geri iadesini kapsayan, 299/5 sayılı tebliğ uyarınca “Uluslararası Fuarlara Bireysel Katılım Desteği”nden faydalanabilmekte.

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52