Üretiyoruz ama işleyip satamıyoruz!

Dünyanın 6'ncı büyük meyve üreticisi Türkiye'nin, dünya meyve suyu ticaretinden aldığı pay sadece yüzde 1,6'de kaldı!

Üretiyoruz ama işleyip satamıyoruz!
18 milyon tonluk meyve üretimi ile dünyanın 6'ıncı büyük üreticisi Türkiye'nin, dünya meyve suyu ticaretinden aldığı payın, yüzde 1.6 seviyesinde olduğunu kaydeden Meyve Suyu Endüstrisi Derneği (MEYED) Genel Sekreteri Ebru Akdağ, bunda tarım arazilerinin dağınık olmasının ve sanayiye yönelik meyve üretiminin bulunmamasının önemli rolü olduğunu kaydetti. Meyve suyu sektörünün, geleceği parlak ve potansiyeli yüksek sektörlerden biri olduğuna işaret eden Akdağ, "Bu soruna yönelik en pratik ve çabuk sonuç verecek çözüm, tarıma elverişli hazine arazilerinin 49 yıllığına tahsisi veya satışının yolunun açılmasıdır" dedi.

Dünya'ya açıklamalarda bulunan MEYED Genel Sekreteri Ebru Akdağ, meyve suyu sektörünün yaşadığı hammadde temini sorunun temelinde bölünmüş tarım arazilerinin yer aldığını kaydederek "Tarım arazilerinin küçük, parçalı ve dağınık olması tarım ve tarıma dayalı sanayilerinin gelişiminin ve veriminin önünde büyük bir engel teşkil ediyor" dedi. Bu sorunun çözümü için, tarım arazilerinin işleme ve paketleme tesislerinin etrafında kümelenecek ve ilgili havzada en iyi yetişen ürünleri üretecek şekilde birleştirilmesi gerektiğini ifade eden Akdağ, "Aslında bu Türkiye'nin tarımsal ekonomisinin çıkışının anahtarıdır. Bunu gerçekleştirmenin yolları ise arazi satın alma ve Tarım, Gıda ve Hayvancılık Bakanlığının toplulaştırma için başlattığı teşvik ve politikaların efektif bir şekilde hayata geçirilmesinden geçiyor. Bunların ötesinde en pratik ve çabuk sonuç verecek çözüm ise tarıma elverişli hazine arazilerinin, turizm sektöründeki örnekte olduğu gibi, 49 yıllığına tahsisi veya satışının yolunun açılmasıdır" açıklamasında bulundu.

Üreticiler istedikleri nitelik ve fiyatta meyveyi temin edemiyor
Sanayiye yönelik meyve üretiminin bulunmamasının büyük bir eksiklik olduğunu, meyve suyu üretiminde, zorunlu olarak sofralık tiplerin kullanılmasının verim düşüklüğüne ve yüksek fiyatların oluşmasına yol açtığını vurgulayan Akdağ, meyve suyu üreticilerinin, istedikleri nitelik ve fiyatta meyveyi iç piyasada temin edemedikleri için, bazı dönemlerde meyve suyu konsantresi ithal etmek durumunda kaldığını bildirdi. Akdağ, meyve suyu sektörünün gelişebilmesi için, büyük ölçekli üretimle sanayi tipi ürün tedarik edebilmesi gerektiğini vurguladı. Meyvecilik Ar-Ge faaliyetlerinde meyve suyuna uygun türler üzerine kapsamlı bir çalışma gerçekleştirilmesi gerektiğini ifade eden Akdağ, sözleşmeli çiftçilere sanayiye yönelik meyve fidanı desteği verilirken, diğer yandan da verim artırıcı yöntemler geliştirilmesi gerektiğini kaydetti. 

Meyve suyuna uygun zerdali tipleri belirlenecek
Sektörün bu sorununun çözümüne yönelik birçok proje geliştirdiklerini ifade eden Akdağ, MEYED ve üyelerimizden Tunay Gıda Sanayi Tic. AŞ öncülüğünde ve başlatılan Erzincan Bahçe Kültürleri Araştırma Enstitüsü işbirliğinde yürütülen TAGEM Projesi ile, zengin zerdali popülasyonuna sahip Erzincan ilinde, meyve suyu sanayisine uygun zerdali tiplerinin belirleneceğini söyledi. Akdağ, "Belirlenen tipler tescil ettirilerek üreticilerin hizmetine sunulacak ve bu konudaki eksiklik giderilmeye çalışılacaktır" dedi. 

2013'te meyve suyu tüketimi yüzde 5,5 büyür
Meyve suyu sektörünün 2002'de işlediği meyve miktarı yaklaşık 345 bin tonken, 10 yıl içerisinde yaklaşık 1 milyon tona ulaştığını bildiren Akdağ, şu bilgileri verdi: "Türkiye meyve suyu sanayii ihracat bakımından büyük bir potansiyele sahip. 2012'de tüm zorluklara rağmen ihracatın, 230 milyon dolar seviyesinde gerçekleştiği tahmin edilmekte. İhracat gerçekleştirilen ülke sayısı 150'nin üzerinde. Önümüzdeki dönemde, AB'ye ek olarak Orta Doğu, Afrika gibi gelişen pazarlara da ihracatın artmasını bekliyoruz. Buna ek olarak, son 10 yıllık dönemde yüzde 100 meyve suyu ve meyve nektarı tüketimi 3 kat arttı. 2013'de meyve suyu ve benzeri ürünler tüketiminde yüzde 5.5 civarında büyüme bekliyoruz."
dunya.com

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52