Türkiye, kuru incirde tüm zamanların ihracat rekorunu kırdı. Son 5 yılda kuru incir talebini 10 kat artıran Çin Halk Cumhuriyeti, en büyük 5 pazar arasına girdi.
Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçı Birlikleri tarafından tutulan ülke geneli kuru incir ihracat istatistiklerinden elde edilen bilgilere göre dünyanın en büyük üreticisi ve ihracatçısı olan Türkiye, 2013-2014 döneminde çok iyi bir sezon geçirdi.
Bu sezon ilk incirin yüklendiği 25 Eylül 2013'den 5 Temmuz 2014'e kadar olan dilimde toplam ihracat 71 bin tona, elde edilen gelir ise 235 milyon dolara ulaştı. Önceki sezona göre miktar bazında yüzde 21 oranında artan ihracatta ilk sıraları geleneksel pazarlar olan Fransa, Almanya, İtalya ve İngiltere aldı. İhracatın yaklaşık yarısını alan bu ülkeleri ise son 5 yılda talebini katlayarak artıran Çin takip etti.
2008 yılında 300 ton kuru incirin gönderildiği Çin, 2013-2014 sezonunda 2 bin 829 ton alım yaparak inanılması güç bir artışa imza attı. Çin, Japonya ve Malezya'nın talebindeki hızlı artış, Türkiye'nin toplam ihracatına da rekor getirdi.
Ege Kuru Meyve İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Menaşe Gabay, 71 bin tonluk ihracatın görülmemiş bir rakam olduğunu, ihracatçının yeni sezonu sıfır stokla başlayacağını ifade etti.
Uzakdoğu'da 10 yıldır devam eden tanıtım çalışmasının meyvelerini toplamaya başladıklarına dikkati çeken Gabay, şöyle konuştu:
"Çinliler, bu ürünü kuru meyve olarak tüketmenin yanında yemeklerde de kullanıyor. Çin gibi Hindistan'da da bir çok yemeğin yapımında bu ürün kullanılıyor. Ayrıca inciri sıcak suyun içine koyarak içecek şeklinde de tüketiyorlar. Bu pazardan çok umutluyuz. Çin'in talebi bu hızla artarsa yeni üretim alanlarını devreye sokacağız. Kısa vadede bu pazarın 5 bin tonu geçmesini bekliyoruz. Orta vadede kuru incirde geleneksel olarak en büyük pazar olan ülkeleri geride bırakacağı görülüyor."
Tariş İncir Birliği Başkanı Ahmet Fevzi Aruman, Çin için yeni bir ürün sayılan kuru inciri bir kaç yıldır televizyon kanalları aracılığıyla pazarladıklarını, bu ürünün nasıl tüketildiğine ilişkin tanıtım filmleri hazırlandığını anlattı.
İhracatı bu reklamların tetiklediğini kaydeden Aruman, "Artık Çin'in hemen her yerinde tüm satış kanallarında Türk kuru inciri bulunuyor. Çin'de bu ürünün farklı alanlarda da kullanımı söz konusu. Çin, artık en büyük pazarımız olan Avrupa'ya alternatif olabilecek hale geldi. 2014/2015 sezonu için de göstergeler olumlu. İyi bir ürün bekliyoruz ve Çin'den gelen taleplerde de yükseliş var" dedi.
Aruman, incir üretim plantasyonlarının arttığını, Çin'in talebini artırmaya devam etmesi halinde üretimin de hızla gelişeceğini ifade etti.
Güncelleme Tarihi: 11 Temmuz 2014, 14:26