Gaziantepliler Fıstık Heykeli’ne kavuştu

Türkiye’nin ilk Antep fıstıklı çikolatası Damak ve TEMA Vakfı’nın Gaziantep’te birlikte gerçekleştirdikleri, fıstık üretiminde verimliliği ve kaliteyi artırmayı hedefleyen “Fıstığımız Bol Olsun” projesi kapsamında yapımı tamamlanan ve Gaziantep halkının oyları ile seçilen fıstık heykeli Maarif Meydanı’nında törenle açıldı.

Gaziantepliler Fıstık Heykeli’ne kavuştu
Antep fıstığı üretimindeki ürün kalitesini ve verimi artırmak için yola çıkan DAMAK’ın katkılarıyla tamamlanan fıstık heykelinin açılışı törenle yapıldı. Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Asım Güzelbey, Nestlé Türkiye Çikolata ve Şekerleme Grubu Genel Müdürü Devrim Cöbek ve TEMA Vakfı Genel Müdür Vekili Dr. Hikmet Öztürk de açılışta hazır bulundular.
Fıstık heykeli yapımı, Türkiye’de 100 yılı aşkın bir süredir faaliyet gösteren Nestlé’nin TEMA Vakfı işbirliğiyle sürdürdüğü “Fıstığımız Bol Olsun” projesinin bir parçası olarak gerçekleşti. Gaziantep Kültür Daire ve Odalar Birliği Başkanı Sema Marangoz ve Kültür Başkanı Hülya Yıldız’ın da destek verdiği projede; heykeltıraş Necati Can tarafından tasarlanan üç farklı heykel halkın oylamasına sunuldu ve oylamada en fazla oyu alan tasarım, şehri temsil eden fıstık heykeli olmaya hak kazandı.
Ağustos ayı boyunca devam eden heykel seçimine Gaziantepliler yoğun ilgi gösterdiler. Şehrin birçok noktasına kurulan oy kullanma stantlarının yanı sıra üniversite öğrencilerinden oluşturulan gruplar, belirlenen bölgelerdeki tüm ev ve iş yerlerini kapı kapı gezerek heykel seçiminde halkın oy kullanmasını sağladılar.
Oylama tarihlerinin sona ermesiyle birlikte en fazla oyu alan heykel törenle Maarif Meydanı’na dikildi. Nestlé Türkiye Çikolata ve Şekerleme Grubu Genel Müdürü Devrim Cöbek, fıstık heykelinin açılışı ile ilgili olarak şunları söyledi:
“Türkiye’de bir yüzyılı geride bırakan ve ‘Paylaşılan Değer Yaratmak’ yaklaşımı doğrultusunda hareket eden Nestlé, DAMAK markası ve TEMA Vakfı işbirliğiyle “Fıstığımız Bol Olsun” projesini sürdürmektedir. Türkiye için çok önemli bir tarımsal değere sahip olan Antep fıstığı üretiminde kalite ve verimi artırmayı; ayrıca sürdürülebilir bir üretimle bölgedeki ekonomik refaha katkı sağlamayı amaçlayan projenin uygulaması için Nestlé olarak yaklaşık 1.500.000 TL’lik bir yatırım yapmayı öngörüyoruz.”
Türk halkının gönlünde çok özel bir yere sahip olan, Türkiye’nin ilk Antep fıstıklı çikolatası DAMAK markası için de ayrı bir önem taşıyan Antep fıstığının, Türkiye’deki üretim potansiyeline henüz ulaşamadığına dikkat çeken Devrim Cöbek sözlerine şöyle devam etti:
“Dünyada Antep fıstığı üretim miktarı ortalama 550 bin ton civarında bulunuyor. Türkiye olarak 102 bin ton yıllık üretimle; 222 bin ton üreten İran ve 130 bin ton üreten ABD’nin ardından dünyada üçüncü sıradayız. Oysa ülkemizin üretim potansiyeli bunun 4, hatta 5 katı olarak ifade ediliyor. Bu büyük potansiyeli, ancak Türkiye’de halen kullanılmakta olan geleneksel tarım yöntemleri yerine modern anlamda tarım işletmeciliği ve verimli üretim alışkanlıklarına kavuşulmasıyla mümkün. Türkiye’de üretilen Antep fıstığının sadece yüzde 10’u çikolata üretiminde, büyük bir kısmı ise kuruyemiş ve tatlılarda kullanılıyor. “Fıstığımız Bol Olsun” projesiyle bölgede yaşayan 100 bin insanın yaşam seviyesinin yükseltilmesine katkıda bulunarak, hem ekonomik hem de sosyal anlamda bir katma değer sağlayacağımıza inanıyoruz.”
“Türkiye Antep fıstığında dünya markası olmalı”
Nestlé ile birlikte hayata geçirdikleri “Fıstığımız Bol Olsun” projesinin bölgede bir sinerji yaratacağına ve benzeri örnek proje ve üretimin önünü açacağına inandıklarını belirten TEMA Vakfı Genel Müdür Vekili Dr. Hikmet ÖZTÜRK ise şunları söyledi : “Antep fıstığı üretimi ilk kez Anadolu’da Hititler tarafından yapılmıştır. Bu nedenle Antep fıstığında Türkiye’nin bir dünya markası olması en büyük arzumuzdur. Çiftçi eğitimlerine çok büyük önem verilen proje kapsamında önümüzdeki dönemde örnek nitelikte modern fıstık bahçesi kurulacak, aşılı fidan üretimi desteklenecek, damlama sulama yöntemine geçilecektir.  Doğru modern yöntemlerle üretim yapıldığında da ürünün ekonomik değeri yükselecek ve bölge halkının gelir düzeyi artacak, bu sayede karnı doğduğu yerde doyan köylümüzün, üreticimizin köyden kente göçü önlenecektir. Proje ekonomik olduğu kadar ekolojik yönüyle de önemlidir. Gen kaynaklarımızın ve biyolojik çeşitliliğimizin korunmasına hizmet etmektedir.”
Projenin uygulama alanı olarak, Antep fıstığının en uygun yetişme havzası özelliklerine sahip olan Orta Fırat Havzası’nda yer alan Gaziantep’te Yavuzeli ve Araban İlçeleri; Şanlıurfa’da Birecik İlçesi; Adıyaman’da ise Besni İlçesi’nin bulunduğu bölge belirlendi. Proje kapsamında uygulama alanında ikamet eden ve Antep fıstığı yetiştiriciliğiyle uğraşan çiftçilere verilecek olan uygulama tabanlı eğitim programıyla Antep fıstığı yetiştiriciliğinde doğru ve uygun tarım teknikleri bölgede yaygınlaştırılacak; böylelikle bölgesel anlamda istihdam sağlanması da mümkün olabilecek. Belirlenen proje uygulama alanında yaklaşık 10 bin meyve veren Antep fıstığı ağacından bugün yılda ağaç başına ortalama 3 kg üretim elde edilmektedir. “Fıstığımız Bol Olsun” projesiyle hem üretilen ürünün kalitesinde hem de üretilen ürün miktarında önemli artışlar sağlanması hedefleniyor.
G.Antep'te fıstık için Uluslararası fuar
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi tarafından düzenlenen, ''6. Uluslararası Antep Fıstığı Kültür ve Sanat Festivali'' başladı.
Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Asım Güzelbey, Festival Parkı'nda düzenlenen açılış töreninde, ''Bizim festival anlayışımız, fıstığımızı tanıtmak, sosyal ve kültürel etkinliklere ev sahipliği yapmaktır'' dedi.
Başkan Güzelbey, Gaziantep Büyükşehir Belediyesi olarak 6 yıl önce ilk festivali gerçekleştirdiklerini hatırlatarak, ''O zamanki festivalimiz, daha sönük bir şekilde başlamıştı. Ama, bugün dünyanın dört bir yanından gelen katılımcılar, ülkemizin değişik yörelerinden gelen kültür elçileriyle birlikte, sadece fıstığımızı tanıtmıyoruz, bir kültür festivalini de birlikte gerçekleştiriyoruz. Bizim festival anlayışımız fıstığımızı tanıtmak, sosyal ve kültürel etkinliklere de ev sahipliği yapmaktır'' diye konuştu.
''Antep fıstığı şehrimizin bir simgesidir'' diyen Başkan Güzelbey, Antep fıstığının şu anda layık olmadığı bir yerde konumlandığını düşündüklerini dile getirdi.
Güzelbey, uluslararası festivallerin sadece Antep fıstığının değil, Gaziantep'in tanıtımı açısından da son derece önemli olduğuna dikkati çekti.
Festivalin bu yılki onur konuğunun Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) olduğuna değinen Güzelbey, KKTC'nin Lefkoşa kentinin de Gaziantep'in kardeş kentleri arasında yer aldığını dile getirdi.
KKTC BAŞBAKANI KÜÇÜK, AÇILIŞA KATILAMADI
Başkan Güzelbey, KKTC Başbakanı İrsen Küçük ile Turizm Çevre ve Kültür Bakanı Ünal Üstel'in, yoğun programları nedeniyle festival açılışına katılamadığını bildirdi.
Gaziantep Valisi Erdal Ata ise sanayi ve ticaret merkezi Gaziantep'in, bulunduğu konum itibarıyla sadece bölgenin değil, Ortadoğu coğrafyasının da yıldızı bir kent olduğunu, düzenlenen uluslararası festivallerin ise bu alanda önemli bir tanıtım organizasyonu olduğuna işaret etti.
Vali Ata, kentlerin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınması için yerel yönetimlerin, sivil toplum kuruluşlarının, meslek odalarının, kamu kurum ve kuruluşlarının güç birliği yapmasının önemine de değindi.
KKTC Turizm, Tanıtım ve Pazarlama Dairesi Müdürü Derviş Gezer de çok önemli bir organizasyon olan festivale onur konuğu olarak katılmaktan dolayı çok mutlu olduklarını dile getirdi.
Yakılan festival ateşi ve konuşmaların ardından, katılımcılar festival alanındaki stantları ziyaret etti.
Festivale, Türkiye'nin değişik illerinin yanı sıra ABD, Bosna Hersek, Bulgaristan, Endonezya, Gürcistan, KKTC, Macaristan, Kosova, Romanya ve Sırbistan'dan ekipler katıldı.

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52