Geçen yılı değerlendiren ve 2016'ya ilişkin beklentilerini aktaran CarrefourSA Genel Müdürü Mehmet Nane, faaliyet gösterdikleri organize gıda perakendesinin 2016 yılında da hız kesmeden büyüyeceğini anlattı.
Nane, tüketicinin, hızlanan hayat döngüsü doğrultusunda teknolojinin de gelişmesiyle tek bir tıkla aradığı ürüne ulaşmak ve sahip olmak istediğini vurguladı.
Son beş yıldır perakende sektörünün, ülke ekonomisinin ortalama 3 katı büyüdüğüne dikkati çeken Nane, "Ekonomilerde, perakende sektörü büyümenin en büyük aynasıdır. Çünkü tüketici mutlu ve güven duyuyorsa alışveriş yapar. Ancak tüketici, alışverişten imtina ediyorsa o zaman ekonomide duraksama yaşanır. 2015 yılı için yüzde 10-12 çerçevesinde bir sektör büyümesi öngörüyoruz" ifadelerini kullandı.
Nane, geçmiş ile bugün arasındaki en büyük farkın, teknolojinin kullanımı ve erişim amacıyla yapılan yatırımların artması olduğunu söyleyerek, şunları kaydetti:
"Gelecek dönemde de en büyük fark, mağaza yatırımlarının yanı sıra daha da ileri bir seviyeye taşınmasını öngördüğümüz teknoloji yatırımları olacak. 2016 yılıyla birlikte CarrefourSA olarak sindirim sürecimizi devam ettirirken organik büyümemizi de sürdüreceğiz. 2016 yılıyla birlikte yine fırsatları değerlendirmeyi hedefliyor, yeni yatırımlarımıza devam etmek istiyoruz. Bunun dışında İnternet mağazamızın toplam satışlardaki payını artırmak için 2016 yılında da mobil ticaret yatırımlarımızı katlayarak artırmayı planlıyoruz."
Tüm Gıda Dış Ticaret Derneği (TÜGİDER) Başkanı Mustafa Manav da "2016 yılında turizm sektörü ihtiyaçları doğrultusunda yapılan ithalatlarda bir azalma beklenmektedir. Fakat ihracat konusunda ise artış bekliyoruz. Rusya'yla yaşanan gıda üzerine karşılıklı alışverişe dayalı krizin zaman içerisinde aşılacağını düşünüyoruz" diye konuştu.
Üretimin cazip hale getirilmesi sektör için hayati öneme sahip
Tarım Ürünleri Hububat Bakliyat İşleme ve Paketleme Sanayicileri Derneği (PAKDER) Başkanı İsmet Aral, Türkiye'nin bakliyat üretiminde eski rakamlarına ulaşarak, bu rakamların da üzerine çıkması gerektiğini dile getirdi.
Türkiye'nin cari açığını, ihracatta çok büyük potansiyeli bulunan ürünlere yönelerek tarım ürünleri ile kapatma şansına sahip olduğunu belirten Aral, şu görüşleri paylaştı:
"Bakliyat üretimi ihracatı, hem üretim yerindeki çiftçilerimiz açısından hem bölge insanı açısından hem de komşularımıza lojistik kolaylığıyla ihracat şansımızdan dolayı tarım ürünü olarak hayati öneme sahiptir. Bakliyat ve pirinç iç pazar sektör büyüklüğü yıllık yaklaşık 5 milyar lira civarındadır. 5 bin kişiye istihdam sağladığı söylenebilir. 2008 yılında bakliyatta ürüne ilk defa kilogramda 10 kuruş destek açıklandı. Devletimizin diğer destekleriyle üretimin cazip hale getirilmesi sektör için hayati öneme sahip."
Aral, Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü'nün (FAO) Roma'da gerçekleştirilen 146'ncı konsey toplantısında 2016 yılının "Uluslararası Bakliyat Yılı" ilan edildiğini hatırlattı.
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ve Yıldız Teknik Üniversitesi (YTÜ) ortaklığında "Bakliyat ile Sağlıklı Beslenme Sağlıklı Hayat Projesi" yürüttüklerini ifade eden Aral, projenin temel amaçlarını ise Ar-Ge çalışmaları ile bakliyattan gıda endüstrisinin kullanabileceği ürünlerin elde edilmesi, bakliyatın bilinen tüketim alanlarının çeşitlendirilmesi, yenilikçi ürünlerin geliştirilmesi, sağlık üzerindeki etkileri konusunda toplumun bilinçlendirilmesi, bakliyat tüketimini arttırarak obeziteyi önlemek şeklinde açıkladı.