GIDAVİTRİNİ - Türkiye’nin önde gelen kuruyemiş kuruluşlarından olan Papağan Kuruyemiş’in organize market ve bayi kanallarından elde ettiği verilere göre yer fıstığı tüketiminde %25’lik artış söz konusu.
Rekolte düşüklüğü ve bu yılın Mart ayında yaşanan don olayı ile birlikte özellikle kayısı, antep fıstığı ve fındık gibi ürünlerin hammadde fiyatlarında son 5 ayda yüzde 60 ile yüzde 100 arasında değişen oranlarda fiyat artışları meydana geldi. Bu artışın etkisiyle pazar ve marketlerde de yüzde 20 ile yüzde 90 oranında değişen rakamlardaki fiyatlar son tüketiciye yansıdı.
Tüketimin yönü değişti
Söz konusu fiyat değişimleri, tüketicinin kuruyemiş tüketim eğilimini de etkiledi. Paketli kuruyemişin en büyük kuruluşlarından biri olan Papağan Kuruyemiş, ürün sunduğu Türkiye’deki ulusal ve yerel 10 organize market ile bayi kanalındaki tüketim verilerini değerlendirdi. Yılın ilk üç ayına göre, yılın ikinci üç ayı yani Nisan-Mayıs-Haziran dönemi kıyaslandığında ilginç bilgiler ortaya çıktı. Buna göre; hem antep fıstığı, hem de fındıkta yüzde 10 civarında tüketim düşüşü gözlemlenirken, kayısıda tüketim düşüşü yüzde 20 oranında tespit edildi.
Fındığı bırakıp fıstığa yöneldik
Ancak Türk halkı, kuruyemiş tüketiminden vazgeçmedi. Fakat başka ürün tercihleri ön plana çıktı. Antep fıstığı ve fındığın yerini yer fıstığı aldı. Yer fıstığı fiyatı, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre geçen yıldan bu yana yüzde 6 oranında artış gösterdi. Diğer ürünlere göre daha düşük kalan bu artışla birlikte tüketiciler yer fıstığına yönelmiş gibi görünüyor. Papağan Kuruyemiş verilerine göre son üç ayda, bir önceki üç aya göre yer fıstığı tüketiminde yüzde 25 oranında artış söz konusu. Yer fıstığının kabuklu, tuzlu, daha tuzlu ya da baharatlı gibi seçeneklerle sunulması, bu yöndeki tüketimi de olumlu etkileyen unsurlardan biri oldu.
Ay çekirdeği tüketimi de arttı
Yer fıstığının yanı sıra ay çekirdeği tüketiminde de yüzde 31’lik artış gözlendi. Ancak bu artış yer fıstığındaki kadar dikkat çekici değil. Yaz aylarında mevsim özellikleri uyarınca ay çekirdeği tüketimi, normal olarak da yüzde 30 ile yüzde 50 oranları arasında artıyor. Dolayısıyla ay çekirdeği tüketiminde görülen yüzde 31’lik tüketim artışı, kuruyemiş piyasasında normal olarak değerlendiriliyor.