Küresel ekonomi, karşı karşıya olduğu birçok risk nedeniyle yavaş ve belirsiz bir büyüme sürecinde. Risklerin en büyüğü Euro Bölgesi'ndeki şirketlerin ve bu bölgeye yaptığı ihracata bağımlı olan ülkelerin büyümesini sınırlandıracak olan borç krizi.
İngiliz The Economist tarafından yayınlanan 'The World in 2013' (2013'te Dünya) dergisi, yeni yılda sektörlerin nasıl bir performans izleyeceğini analiz etti. The Economist Intelligence Unit'in (EIU) tahminleri doğrultusunda yapılan analize göre, yeni yılda otomotiv, IT-yazılım ve eğlence sektörünü güneşli günler bekliyor. Yağmur bulutları ise bankacılık sektörünün üzerinde kümelenecek. Bulutlu sektörler arasında fiyatların büyümenin hız kestiği enerji, ilaç, madencilik var.
EIU, küresel ekonominin 2013'te yüzde 3.5 büyüyeceği tahmininde bulunuyor. Euro Bölgesi ise resesyona yakın bir büyüme içinde olacak. ABD ve Japonya'da da mali sorunları nedeniyle etkileyici bir ekonomik faaliyet beklenmiyor. Gelişmiş ülkelerde ekonomiye en büyük destek merkez bankalarından gelecek. Fırsattan çok risklerle karşı karşıya olan şirketler ise harcamalarını ve işe alma planlarını dizginlemek zorunda kalacak. Daha önceki büyüme trendine bakıldığında son birkaç çeyrektir zayıflayan ekonomik büyümeye rağmen çok tedirgin görünmeyen Çin, meyvelerini 2013'te almayı umduğu teşvikler ekti. Çin'deki gevşek kredi koşulları ve büyük altyapı projeleri Avustralya, Kanada, Latin Amerika ve Çin'in ihtiyaç duyduğu hammaddeyi barındıran diğer ülkeler üzerinde önemli bir etki yaratabilir. Yeni yılda küresel ticaret yüzde 4.6 ile 2012'ye oranla daha iyi bir büyüme gösterecek fakat 2011 ve 2010'ye göre daha yavaş bir seyir izleyecek. Avrupa bankalarının başındaki dertler, ticareti finanse edebilecek fonların erişimi güçleştirecek. Diğer yandan dünya genelinde artan korumacılık şirketlerin mallarını doğru adreslere ulaştırmalarını zorlaştıracak. İşte bu tabloda dünya ekonomisinde büyümenin motoru olan sektörlerin sergileyeceği performans şöyle:
Gıda ve Tarım Stoklarda sıkışıklık sürecekYeni yılda tarımsal fiyatlarda ufak çaplı bir gerileme bekleniyor. Bunun sonucu olarak önemli birçok emtiada, özellikle tahıllarda, fiyatların rekor fiyatlara yakın seyrini koruyacağı tahmin ediliyor. Stoklardaki sıkışıklık sürecek. Stokların düşmesi, olumsuz hava koşullarının emtia fiyatlarını sıçratması riski doğuruyor. El Nino hava olayı yakınan takip edilecek; eğer 2009'daki kadar güçlü olursu 2013'te Asya'nın üretimi düşebilir. Gelişmekte olan ülkelerin talebindeki artışla küresel protein tüketimi yüzde 3 yükselecek. ABD'nin et tüketimi ise yüzde 2.5 azalacak. Hindistan dünyanın en büyük sığır eti ihracatçısı olacak. Büyükbaş hayvanlardan elde ettiği daha ucuz ve yağsız etle Hindistan; Brezilya'nın Asya ve Ortadoğu'daki müşterilerini kapacak.
Medya Online reklam harcaması gazete reklamlarını aşacak Olimpiyatlar ve ABD Başkanlık seçimi gibi büyük kitlelerin izlediği olaylar 2013'te karşımıza çıkmayacak fakat yine de reklam ajansı ZenithOptimedia'ya göre reklamcılık harcamaları 2013'te yüzde 4.5 artış gösterecek. Geçtiğimiz yıl artış oranı yüzde 3.8 idi. Latin Amerika'da harcamalarda yüzde 10 ile ciddi oranda artış öngörülüyor. Internet reklamcılığında patlama bekleniyor. Bu alanda yüzde 15 ile diğer tüm kategorilerin üzerinde artış meydana gelecek. Reklamcılar özellikle sosyal medya sitelerine yoğun ilgi gösteriyor; bu sitelere yapılan reklam harcamalarında yüzde 31'lik artış bekleniyor. Online reklamlara harcanan miktarın 2013'te ilk kez gazetelere (offline) yapılan harcamaları aşacağı düşünülüyor. Yazılı basındaki reklamlar iki yıldır devam eden düşüşü 2013'te sürdürecek. Bu nedenle, abonelikten elde ettiği gelirin reklam gelirini geçtiğini bildiren medya grubu sayısının artması bekleniyor.
Perakende Markalar ve indirimli ürünler arasında savaş şiddetlenecekPerakende satışlarda nihayet Batı'daki düşüş ve Asya'daki patlama dengeleniyor. Enflasyon arındırılmış olarak küresel perakende satışların 2013'te yüzde 3 artış göstermesi bekleniyor. Sektör özellikle gelişmekte olan tüketicilerin alışkanlıklarına odaklanacak. Çin'de satışların yüzde 10 ile hızlı artışını sürdürmesi bekleniyor. Danışmanlık firması Bain'e göre Çin'de lüks tüketim iştahı kabarık ve özellikle ultra lüks tüketimde büyüme hızı sektörün genelinden iki kat fazla. Dünyadaki 30 milyon metre kare alışveriş merkezi alanı inşasının yarısı Çin'de yapılıyor. Diğer yandan Amerika, Avrupa ve Japonya'da e-ticaretin yüzde 10-15 büyüyeceği hesaplanıyor. Akıllı telefon ve tablet bilgisayarlar üzerinden yapılan alışverişte de önemli bir artış beklentisi bulunuyor. Bu arada, markalı ürünler ile perakende satış gruplarının kendi isimleriyle piyasaya sürdükleri ürünler arasındaki savaş şiddetlenecek.
Turizm Yeni yılda beklentiler çok parlak değil
2012'de canlanma umutları boşa çıkan turizm sektöründe 2013 yılı beklentileri çok parlak değil. Danışmanlık firması Tourism Economics'e göre dünya genelinde gecelik turist akışı yüzde 3 ile önceki seneye yakın bir artış izleyecek. Diğer birçok sektörde olduğu gibi Avrupa'daki zayıflık Asya pazarıyla denge bulacak. İş amaçlı seyahatlere yapılan harcamaların turistik harcamaları geçmesi bekleniyor. Havacılık endüstrisinin dertleri ise devam edecek gibi görünüyor. Olimpiyatların etkisinden çıkan Londra'da oda başına gelirin yüzde 7 azalması beklenirken, ABD'de oda başına gelir artışı yüzde 6 olacak. Önde gelen otelcilik gruplarının Hindistan ve Çin'de inşaatları, güçlü talebe rağmen fiyatların yatay kalmasına neden olacak. Brezilya'yı ziyaret edenler içinse kesenin ağzını açacak çünkü fiyatlarda yüzde 14 artış bekleniyor. Bunun nedeni ise 2014 FIFA Dünya Kupası ve 2016 Yaz Olimpiyatları için yeni otel inşaatlarının başlamamış olması.
Evrim Küçük - Dünya
Gıda ve perakende 2013'ü nasıl yaşayacak?
Gıda ve perakende 2013'ü nasıl yaşayacak?
Gidavitrini.com.tr - Güvenli gıda, tarım ve güncel gıda haberleri Gidavitrini.com.tr - Güvenli gıda, tarım ve güncel gıda haberleri
Gıda Ekonomisi
İngiliz The Economist tarafından yayınlanan 'The World in 2013' (2013'te Dünya) dergisi, yeni yılda sektörlerin nasıl bir performans izleyeceğini analiz etti.