Gaziantep Fıstık Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İlhan Eralp, Gaziantep Ticaret Odasında (GTO) düzenlenen toplantıda, sektörün sorunlarını çözmek ve gelişimini sağlamak için geçen yılın aralık ayında dernek çatısında bir araya geldiklerini anımsattı.
Antep fıstığın artık her alanda kullanılan bir ürün haline geldiğini anlatan Eralp, "Fıstık işlemeciliği son 10 yılda ciddi sektör haline geldi. İşletmelerde işlenen fıstık pazara sürülüyor. Bu sektörde sanayici kimliğini edinmek ancak son 5-6 yılda oluştu" dedi.
Haksız rekabetin önlenmesine yönelik çalışmalarının olacağını vurgulayan Eralp, birliğin, sektörün hak ettiği yere gelmesi için mücadele edeceklerini dile getirdi.
Üretim, depolama ve doğru pazarlama sorunlarını ele alıp işlevlik kazanmasını sağlayacaklarına dikkati çeken Eralp, şöyle devam etti:
"Birinci hedefimiz, kayıt dışılığın önüne geçecek çalışmalar yapmak. Kayıt dışı nedeniyle sanayiciler, baklavacılar ve çikolatacılar planlama yapamıyor. Ürünün ne kadar olduğunu bilip fiyat tespitinde bulunamıyoruz. Piyasa, geçmiş yılların birikimleriyle subjektif tahminlere dayalı işliyor. Bu seneki gibi kimsenin öngöremediği yokluk yılı gelirse ciddi sorunların hepsi suyun üstüne çıkmaya başlıyor. Ürün miktarı belli olmayınca fiyat da belirlenemiyor. Doğru fiyatlama olmayınca da tüketim düşüyor. Sonuçta Antep fıstığı sektöründe ciddi bir kayıtdışı sorunu var, bunu çözmek zorundayız."
Büyük firmaların ürün kullanımında azaltmaya gittiğini anlatan Eralp, bunun uzun vadede sanayici ve üreticiye zarar vereceğini vurguladı.
Antep fıstığını kayıt altına alacaklarını ifade eden Eralp, sözlerini şöyle tamamladı:
"Ürün, borsada tescil edilip kayıt altına alınacak. Bizde elimizde ne kadar ürün olduğunu göreceğiz. Bugüne kadarki tüketime oranladığınız zaman hemen hemen en az yılı yılı yaşadık. Fıstık yok, bunu kabul etmek zorundayız. 2011 ve 2012 yılının devriyle bugüne kadar geldik, onlar da olmasaydı herhalde fıstık bitmişti. O devirlerle sezonun yarısını geçtik ama bugünkü fiyatlarla geldik, fiyatla kabul edilebilir değil. Ürün yok, olmayınca da olmayan malın fiyatını nasıl aşağı çekeceksiniz. Son 10 yılda fıstığın girmediği gıda ürünü kalmadı, Türkiye ciddi bir Antep fıstığı tüketicisi ülke. Fıstığı dünyada en çok üreten üçüncü, en çok tüketen birinci ülkeyiz. Ciddi bir tüketim alışkanlığı olan ülkeyiz, bu yılki üretim bu tüketime yetmedi. Yetmeyince de bu fiyatlar oluştu."
GTO Başkanı Eyüp Bartık da Avrupa Birliğine (AB) fıstığın bölgesel coğrafi işaretini almak için girişimlerde bulunduklarını söyledi.
Fıstıkçıların sektöre yatırım yapmasını tavsiye eden Bartık, "Ürünün talep görmesini istiyoruz, çikolatacılardan daha fazla fıstık kullanmasını istiyoruz. Çikolatacılar da 'fıstık kullanmak için stabil ortam istediklerini' söylüyor. 'Ocak ayında fıstığı kaç dolara, avroya alıyorsam ağustos ayında da aynı fiyata alabilmem lazım' diyor. Çünkü çikolatanın fiyatını sezona göre ayarlayamıyor. Bununla ilgili de Gaziantep Borsa Başkanı Ahmet Tiryakioğlu ile konuştuk, bölgede lisanslı depo oluşturmak için çalışma başlattık" dedi.